مقیاس استرس توماس هولمز و ریچارد راهه ( استرس شما چقدر است؟ )

آشنا شدن با آثار اضطراب طولانی مدت

مردم از واژه ی استرس برای بیان شرایط مختلفی استفاده میکنند.این شرایط مختلف میتواند طیفی از زنگ خوردن تلفنتان هنگامی باشد که با فرد دیگری پشت یک خط دیگر صحبت میکنید یا احساساتی که در هنگام انجام کار سخت و طاقت فرسایتان به شما دست میدهد و یا حتی مرگ یکی از عزیزانتان.

 

اما تعریف بهتری از استرس عبارتست از: استرس و اضطراب حسیست که هنگام خارج شدن شرایط از کنترلمان به ما دست میدهد.این تعریف را آقای ریچارد لاراروس بیان نموده. توانایی کنار آمدن با استرس که در وجود ما قرار داده شده کلید اصلی تجربه ای است که از استرس خواهیم داشت.

 

بگذارید مثالی بیاورم: اینکه در زمانی که وضع عمومی زندگیتان با ثبات و آرام است شغلی جدید را شروع کنید خیلی هم خوب است اما اگر همین شغل جدید را هنگامی که تازه به یک خانه نقل مکان کرده باشید, همسرتان مریض باشد و یا موقعی باشد که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنید,این شغل جدید میتواند تجربه ای دردناک باخود به همراه داشته باشد و خود را در موقعیتی سخت ببینید.چقدر باید از این موقعیت ها برایتان پیش بیاید تا جانتان به اصطلاح به لبتان برسد؟ همه ی موقعیت های نامعمول به یک اندازه شما را به چالش نمیکشند.برای مثال استرس فردی را که در حال جدا شدن از همسر خود است را با میزان استرس فردی که مسوولیت هایش در محل کارش تغییر کرده را مقایسه کنید.به همین علت هم باید قادر باشیم که میزان و درجه ی استرس را با مقیاسی پبسنجیم.

 

مقیاس درجه بندی بازسامانی اجتماعی-به لاتین SRRS- که بیشتر با نام مقیاس استرس هولمز و راهه شناخته میشود,به همین منظور ایجاد شده.این مقیاس به ما کمک میکند که میزان استرسی را که متحمل شدیم را اندازه بگیریم و برای راه های رفع آن فکر کنیم.

 

در این مقاله نگاهی به مقیاس استرس هولمز و راهه خواهیم انداخت و توضیح خواهیم داد که چگونه با استفاده از این مقیاس به مدیریت استرس های زندگیتان بپردازید.

 

مدیریت استرس میزان استرس | ماشین موفقیت

 

مقیاس استرس هولمز و راهه

در سال ۱۹۶۷ آقایان توماس هولمز و ریچارد راهه که هر دو روانپزشک بودند تصمیم گرفتند تحقیقاتی را پیرامون استرس انجام دهند که آیا استرس میتواند به بیماری منجر شود یا خیر.آن ها تحقیقاتشان را بر روی بیش از ۵۰۰۰ بیمار انجام دادند و از آن ها پرسیدند که آیا در طی دو سال گذشته هیچ یک از ۴۳ وقایع مهم را تجربه کرده بودند یا خیر. هر یک از این وقایع که واحد تغییر زندگی یا LCU نامیده میشوند “وزن” خاصی از استرس را دارا هستند.هر چه بیماران از وقایع بیشتری نام میبردند,نتیجه و نمره ی استرس بالاتری دریافت میکردند.هرچه این نمره بالاتر بود و هرچه وزن این واقعه سنگین تر بود احتمال آن بیشتر میشد که فرد به بیماری دچار شود.

 

مقیاس استرس

برای تعیین میزان استرستان ققط گزینه ی بله یا خیر را برای وقایعی که در طی سال گذشته برایتان اتفاق افتاده انتخاب نمایید سپس اعداد را جمع زده و نمره ی نهاییتان را دریافت کنید. (تنبلی نکنید. همین الان ماشین حساب گوشیتون رو اجرا کنید و نمرات رو جمع بزنید.)

 

  1. مرگ همسر(۱۰۰)

بله  خیر

  1. طلاق(۷۳)

بله  خیر

  1. جدایی عاطفی(۶۵)

بله  خیر

  1. زندان(۶۴)

بله  خیر

  1. مرگ اعضای نزدیک خانواده(۶۳)

بله  خیر

  1. بیماری یا جراحت شخصی(۵۳)

بله  خیر

  1. ازدواج(۵۰)

بله  خیر

  1. اخراج از کار(۴۷)

بله  خیر

  1. اصلاحیه ازدواج(۴۵)

بله  خیر

  1. بازنشستگی(۴۵)

بله  خیر

  1. تغییر وضعیت سلامت اعضای خانواده(۴۴)

بله  خیر

  1. بارداری(۴۰)

بله  خیر

  1. مشکلات مربوط به روابط جنسی(۳۹)

بله  خیر

  1. اضافه شدن فرد جدید به خانواده(۳۹)

بله  خیر

  1. بازسازی کاری(۳۹)

بله  خیر

  1. تغییر وضعیت مالی(۳۸)

بله  خیر

  1. مرگ دوست نزدیک(۳۷)

بله  خیر

  1. جابجایی خط کاری( ۳۶)

بله  خیر

  1. تغییر در میزان مشاجره با شریک عاطفی(۳۵)

بله  خیر

  1. وام یا قرض بزرگ(۳۱)

بله  خیر

  1. تصاحب اموال بدلیل عدم پرداخت وام(۳۰)
همچنین بخوانید :   4 راه عجیبی که باعث بروز و نمود خلاقیت هایتان میشود

بله  خیر

  1. تغییر مسوولیت ها در محل کار(۲۹)

بله  خیر

  1. جدا شدن دختر یا پسر خانواده از خانه (۲۹)

بله  خیر

  1. مشکلات با خانواده همسر(۲۹)

بله  خیر

  1. موفقیت های شخصی عالی رتبه (۲۸)

بله  خیر

  1. شروع یا اتمام شغل همسر(۲۶)

بله  خیر

  1. شروع یا اتمام مدرسه/دانشگاه(۲۶)

بله  خیر

  1. تغییر شرایط زندگی(۲۵)

بله  خیر

  1. اصلاح عادات شخصی(۲۴)

بله  خیر

  1. مشکلات با رییستان(۲۳)

بله  خیر

  1. تغییر شرایط یا ساعات کاری(۲۰)

بله  خیر

  1. تغییر محل زندگی(۲۰)

بله  خیر

  1. تغییر در مدرسه و یا دانشگاه (۲۰)

بله  خیر

  1. تغییر در تفریحات(۱۹)

بله  خیر

  1. تغییر در فعالیت های مذهبی(۱۹)

بله  خیر

  1. تغییر در فعالیت های اجتماعی(۱۸)

بله  خیر

  1. وام یا قرض عادی(۱۷)

بله  خیر

  1. تغییر در عادات خواب(۱۶)

بله  خیر

  1. تغییر در میزان جمع شدن اقوام دور هم(۱۵)

بله  خیر

  1. تغییر در عادات غذایی(۱۵)

بله  خیر

  1. تعطیلات(۱۳)

بله  خیر

  1. سال نو(۱۲)

بله  خیر

  1. شکستن قوانین در ابعاد کوچک(۱۰)

بله  خیر

 

نکته:اگر یک واقعه را بیش از یک بار تجربه کردید,پس از بدست آوردن نمره ی نهایی,اعداد آن ها را به تعداد دفعاتی که آن را تجربه نمودید به نمره تان اضافه نمایید.

تحلیل نمرات:

 

۱۱-۱۵۰

احتمال خیلی کمیست که در آینده ی نزدیک دچار بیماری شوید

 

۱۵۰-۲۹۹

احتمال متوسط برای بیمارشدننتان در آینده ی نزدیک وجود دارد

 

۳۰۰-۶۰۰

احتمال بیمار شدنتان در آینده ی نزدیک بسیار بالاست

 

مدیریت استرس | ماشین موفقیت

 

اگر نتیجه تان در زمره ی ریسک متوسط یا بالا باشد اولین و واضح ترین کار برایتان این است که از بحران های آینده جلوگیری نمایید.اما گفتن این مساله خیلی راحت تر از انجام دادنش است.برای انجام اینکار میتوانید از جابجایی محل زندگیتان مثلا هنگامی که نزدیک به بازنشستگیتان و یا رفتن یکی از فرزندانتان به دانشگاه باشد جلوگیری کنید.شما همچنین میتوانید مهارت های حل اختلاف را بیاموزید تا اختلافات خود با دیگران را به حداقل برسانید.میتوانید که در برنامه های آموزشی جدید خود را درگیر نکنید و مسوولیت های جدید بر عهده نگیرید و دیگر اینکه مسائل را سخت نگیرید و از خود مراقبت کنید.

 

نکته ۱

برخی محققان بیان کردند که در برخی زمینه ها مقیاس استرس هلمز و راهه نقص ها و ضعف هایی دارد و برای مثال از این نکته یاد کردند که در برخی فرهنگ ها به صورت های مختلفی به وقایع مختلف زندگی واکنش نشان میدهند.

در یک تحقیق,محققان نتایج حاصل شده از دو گروه آمریکایی و مالزیایی را با هم مقایسه کردند.به صورت خیلی جالبی مالزیایی ها رویه و دید متفاوتی نسبت به شکستن قانون و همچنین نسبت به روابط داشتند و این بدان معنا بود که تجربه شان از استرس حتی با وجود اینکه با آمریکایی ها نمره ای برابر داشتند,متفاوت بود.

 

نکته ۲

هرچند که لازم است با این طرز تفکر و درجه بندی ها آشنا باشید تا بتوانید نسبت به آن ها واکنش نشان دهید,اما بیش از حد روی آن حساب نکنید و نگذارید که بر روی حال و احوالتان تاثیر بگذارد.همیشه مثبت فکر کنید.

 

اخطار:

استرس مستواند خسارات جانی شدید و در موارد شدید حتی مرگ به بار آورد.با این حال که تکنیک ها و شیوه های مدیریت استرس به نظر میرسند که اثرات مثبتی بر کاهش میزان استرس داشته باشند,آن ها در واقع فقط به عنوان راهنمایی هستند و خواننده هایی که از مشکلات شدید استرسی رنج میبرند و استرس مشکلات حاد و ناراحتی شدیدی برایشان بوجود آورده, باید با نظر و تشخیص متخصصان مرتبط و تایید شده به بکار گیری این روش ها بپردازند. قبل هر هرگونه تغییر در رژیم غذایی و میزان تمرینات نیز حتما باید با یک متخصص مشورت شود.

 

نکته کلیدی

مقیاس استرس هولمزو راهه یکی از مشهورترین راه های اندازه گیری استرستان در یک سال گذشته است.انجام این آزمون به شما کمک میکند واضحا ببینید که ریسک ابتلا به بیماری بدلیل استرس برایتان وجود دارد یا خیر.