مدیریت استرس – حمایت از دوست و همکار مبتلا به استرس

 

دست یاری خود را در هنگام سختی دراز کنیم

 

حمایت خود را نسبت به همکارتان که از استرس رنج میبرد اعلام کنید و دست یاری به سویش دراز کنید.

لیرا با اینکه نتوانسته بود به او کمک کند اما متوجه تغییرات اخیر او شده بود.دوست او همیشه آدمی خوش مشرب و شادمان بود اما اخیرا به آدمی خواب آلود تبدیل شده بود که دائما در حال مرخصی بود. دوست او همیشه جزو اولین کسانی بود که سر کار می آمد و از آخرین نفراتی بود که محل کارش را ترک میکرد. اخیرا اما او مدام دیرتر و دیرتر به سر کار میامد و در انتهای ساعت کاری هم بشدت عجله داشت محل کارش را ترک کند. لیرا بشدت نگران شده بود و قصد کمک داشت اما نمیدانست چگونه میتواند به دوستش کمک کند به همین دلیل هم ساکت ماند و کاری نکرد.در نهایت دوستی این دو پس از گذشت چند ماه پایان گرفت و دوست لیرا هم محل کارش را ترک کرد. در واقع مشکلی که دوست لیرا از آن رنج میبرد معضل استرس بود که در دنیای پر مشغله و پرتوقع کاری مدرن امروزی امری شایع است.اگر لیرا این استرس را تشخیص میداد و میدانست چگونه از دوستش حمایت کند شاید میتوانست به دوستش کمک کند و رابطه دوستیشان را نیز حفظ کند.

 

استرس در محیط کار | ماشین موفقیت

 

در این مقاله شما یاد خواهید گرفت علائم استرس را تشخیص دهید و پنج رویه و استراتژی را بررسی میکنید تا بتوانید بدون حس سنگینی بار بر روی دوش خود, مبادی آداب حمایت خود را ابراز کنید.

 

چگونه استرس را در دیگران تشخیص دهیم

استرس زمانی اتفاق میفتد که اتفاقات و انتظارات از حد تحمل یک نفر پیشی میگیرد. در حالی که میزان متعادلی از فشار روزانه برای فرد مفید است و در انجام دادن کار ها به نحو احسن به او کمک میکند اما فشار بیش از حد میتواند منجر به استرس شود.حتی اگر شرکتی که در آن کار میکنید سیاست ها ی سلامت ذهنی و همچنین تیمی از روانشناسان را داشته باشد اگر فردی دچار بیماری اضطراب شود محتمل تر است که اول دوست یا همکارش این موضوع را بفهمد.

 

در اینجا به بیان یک سری نشانه ها میپردازیم که ممکن است نشانه های استرس باشند:

  • چرت زدن در سر کار
  • از دست دادن تمرکز
  • عدم توانایی در تصمیم گیری
  • خستگی
  • احساسات فرار
  • هیجان
  • رفتار غیر معقول و غیر قابل پیش بینی

 

چرا حمایت ما مهم است؟

حتی موقعی که میدانید یک فرد مبتلا به استرس است باز هم سخت است که صحبت آن را به میان بیاورید زیرا که میترسیید این صحبتتان توهین تلقی شود و یا شدت بیماری را بیشتر کند و یا مخاطبتان را عصبی یا احساساتی کند.اما این اعلام کمک و حمایت میتواند اولین قدم حیاتی برای مبارزه با مشکلات ذهنی و فیزیکی باشد که استرس به وجود میاورد. از مشکلات فیزیکی میتوان به فرسودگی و خستگی مفرط,افسردگی,بی خوابی و حتی بیماری های قلبی اشاره کرد.مشکلاتی که در اثر استرس پدید میایند میتواند پا فراتر از جنبه ی فردی بگذارند و میتوانند بر عملکرد فرد در محیط کاریش موثر باشند و به همین دلیل دیگر افراد را مجبور کند کار های ناتمام او را بردارند و آن ها را به اتمام برسانند و همچنین به شکست های عاطفی و روابط می انجامد.

 

کمک و حمایت شما میتواند اثرات این عوارض جانبی استرس را کاهش دهد و روابط را محکم تر نگه دارد.

 

مدیریت استرس | ماشین موفقیت

 

چگونه حمایتمان را به  همکار مبتلا به استرسمان نشان دهیم؟

در این بخش به بررسی پنج راه میپردازیم که از طریق آن ها میتوانید حمایتی احساسی و کاربردی از همکارتان که از استرس رنج میبرد داشته باشید.

 

یکایجاد و بنا نهادن ارتباط

اگر مشکوک شدید که فردی به استرس مبتلا شده این دست و آن دست نکنید و در یک موقعیت و زمان آرام از او بپرسید که حالش چطور است.در ابتدا ممکن است نزدیک شدن به او برایتان چالش بر انگیز باشد و جرات بخواهد که این کار را انجام دهید و دلیلش هم عمدتا این است که ممکن است او عصبانی یا ناراحت شود.پس مراقب باشید و با او در خلوت و با حفظ آداب و محتاطانه صحبت کنید.گفتگویتان را با صحبت ها و سوالات معمولی شروع کنید که او را تشویق کنید تا با شما صحبت کند و اصطلاحا سفره دلش را بگشاید.به طور مثال به او بگویید اخیرا متوجه شدم آن آدم سابق نیستی.چیزی شده؟حالت خوب است؟ میتوانم به تو کمک کنم؟

 

ممکن است که او تمایلی برای پاسخ گویی نداشته باشد.در هر صورتی باید به خاطر داشته باشید که باید به حریم شخصی او احترام بگذارید.اگر هم که شروع به صحبت با شما کرد از هوش احساسی خود استفاده کنید و با همدردی به سخنانش گوش دهید و او را قضاوت نکنید.مجموعه این اعمال به او نشان خواهد داد که برایتان اهمیت دارد و خود را شریک ناراحتیش میدانید.اینکه فرد مبتلا بداند که یک نفر هست که حتی فقط حرف هایش را بشنود میتواند بسیاری از عوارض بیماری را کاهش دهد.

 

دوبه دنبال ریشه ی مشکل باشید

جرقه ی روشن شدن شعله ی استرس میتواند از منابع مختلفی نشات گرفته باشد.این جرقه میتواند در یک دوره ی عادی مثلا زمانی باشد که خودتان را برای تحویل گزارش ماهیانه آماده میکنید باشد و یا در جلسه برای باز پرداخت وام و یا دنباله دار باشد مثلا زمانی باشد که فرد در محل کار یا خانه با مشکلات در روابطش دست و پنجه نرم میکند و یا منحصر به یک زمان و یکباره باشد مثلا هنگامی که فردی از دست دادن عزیزی را تجربه میکند.نوع حمایت شما به نوع مشکل و عامل مشکل همکار یا دوستتان باز میگردد.پس سعی کنید که ریشه مشکلات را با پرسیدن سوال پیدا کنید تا فرد مقابل تشویق شود راجع به احساسات خود و موجبات استرسش صحبت کند.در محل کار عموما مشکلات از یکی از سه دسته بندی زیر نشات میگیرند.

 

  • میزان زیاد کار:تعریف این بخش این است که حجم کار ها بیشتر از آن است که فرد بتواند آن را تحمل کند.
  • صلاحیت:فرد فکر میکند که مهارت های لارم برای انجام موفقیت آمیز کارش را ندارد.
  • روابط: فرد حس میکند که همکارش به فردی خشن و در واقع دشمنش تبدیل شده که به او کمکی نمیکند

 

نکته:  استرس همیشه ناشی از مشکلات در سر کار نیست.اگر فکر میکنید استرس همکارتان ریشه در خانه اش دارد,نسبت به رفتارتان محتاط تر باشید و با حساسیت بیشتری به او نزدیک شوید.درست است ممکن است که نتوانید کمکی تخصصی و مفید به او ارائه دهید اما حداقل میتوانیدبرایش گوش شنوا باشید و با او همدردی کنید.

 

سهراه حل های کاربردی ارائه دهید

اگر استرس همکارتان از یکی از دسته بندی های بالا نشات میگیرد از این روش ها برای ارائه راه حل های کاربردی استفاده نمایید.

همچنین بخوانید :   10 قانون موفقیت از زبان موسس هتل های زنجیره ای هیلتون

 

میزان کار زیاد

بیشتر افرادی که با این موضوع دست و پنجه نرم میکنند عموما در حال کشمکش با خود و مضطربند زیرا پایانی برای کار هایی که باید انجام دهند نمیبینند.علاوه بر آن خود استرس باعث میشود که فرد بی نظم تر شود و همچنین تمرکز خود را بیشتر از دست دهد که خود این عوامل باعث باز تکراری این چرخه خواهند شد. در ابتدا به همکار خود کمک کنید که خود را سازماندهی کند.ابتدا در کنارش بنشینید و لیستی از کار هایی که باید انجام بدهد را تهیه نمایید.سپس به هر یک از کار ها به ترتیب اولویتشان شماره ای اختصاص دهید.اگر دیدید که او باید کاری وقت گیر را انجام دهد که باعث نگرانیش شده,سعی کنید آن کار را به بخش های قابل مدیریت کوچکتر تبدیل کنید.این روش به او کمک میکند تا به “بردی سریع” دست یابد.اگر میبینید در لیست کار هایی با اولویت پایین و کم وجود دارد اگر فکر میکنید ظرفیت و تواناییش را دارید به او پیشنهاد کمک دهید و یا پیشنهاد دهید که برای همکاری او را به یکی دیگر از همکاران معرفی خواهید کرد.

 

نکته:

کار هایی که به همکارتان محول شده وظایف او در خط مدیریتی و کاریست پس یادتان باشد که پیش از هرگونه تغییر در برنامه کاری اش با او هماهنگی لازم را به عمل آورید.اگر امکانش هست سعی کنید فرد را تشویق و متقاعد کنید که این کار را خودش انجام دهد اگر نشد و فرد فکر کرد که قادر به انجام این کار نیست,این مشکل را با مدیرش در میان بگذارید.

 

صلاحیت

هنگامی که فردی فکر میکند شایستگی و صلاحیت انجام کاری را ندارد حتی اگر فکرش اشتباه باشد,این فکر میتواند بشدت سبب ناتوانی و تضعیف روحیه وی شود.به او کار هایی که در گذشته به خوبی انجام داده و یا به دیگر اعظای تیم کمک کرده را یاد آوری کنید.و اگر فکر میکنید که شکافی مهارتی برای انجام این کار وجود دارد به او پیشنهاد دهید پیشنهاد یک دوره آموزشی را به مدیر خود دهد.

 

نکته:

این کار ممکن است در ابتدا کار سختی باشد اما در برخی موارد افرادی که حس میکردند مهارت کافی برای انجام کارشان را ندارند یا برای آن بدرستی آماده نشده اند از تغییری که در نقششان داده شد خوشحال شدند.ممکن است که نتوانید در مورد این مشکل بخصوص به او کمک کنید اما همواره میتوانید به او راه های ممکن را با حفط آداب و به صورت کاملا مثبت و شاد پیشنهاد دهید.

 

روابط:

روابط هم گاها جرقه ی شروع استرس را میزند.خواه این روابط با یک رییس غد و قلدر باشد یا یک مشتری بد و یا حتی با همکاری که با شما کنایه آمیز صحبت میکند.همه و همه ی شما میتوانید به شخصی این چنینی فکر کنید که فشار خونتان را بالا میبرد.با دقت به حرف و تجربیات همکارتان گوش دهید تا ببینیند میتوانید چیز هایی که او تجربه کرده را از زاویه ی دیگر تحلیل کنید یانه.جانب داری نکنید که خود این موضوع میتواند شرایط را وخیم تر از اینکه هست کند.اما سعی کنید که اگر میتوانید رفتار آن فرد مقابل را به گونه ای دیگر شرح و تغییردهید مخصوصا این روش برای زمانیست که فکر میکنید دوستتان از رفتار همکارش سو برداشت کرده.در هر صورت اگر متوجه شدید رفتاری که با همکارتان شده به هیچ عنوان قابل قبول نیست مثلا به او زورگویی یا تعرض شده و یا به نا حق با او رفتار شده او را تشویق کنید که شکایت کند.

 

نکته

در برخی موارد همکارتان اعتماد به نفس لازم را برای صحبت راجع به مشکلش با مدیر یا مشاورش را ندارد.در این زمان میتوانید به او پیشنهاد دهید که همراهش بروید و یا از عوض او با مدیر یا مشاورش صحبت کنید.البته قبل از دادن این پیشنهاد مطمئن شوید که همکارتان از این کار رضایت دارد در غیر این صورت فرد ممکن است این عمل شما را  تخطی و سواستفاده از اعتمادش تلقی کند یا عصبانی شود.

 

در هر صورت اگر مشکل فرد مشکلی جدی باشد یا شروع به تاثیرگذاری بر کارش کند راهی ندارید مگر اینکه مشکل را با مدیرش در میان بگذارید.

 

چهار به او دست دوستی دهید

درست است که نمیتوانید مشکلات دیگران را از بین ببرید و اگر هم سعی به این کار کنید ممکن است این استرس به شما منتقل شده.اما اگر نمیتوانید این کار را کنید حداقل میتوانید مهربان و حامی باشید.

برای همکارتان چای آماده کنید و همیشه این کار را تکرار  کنید تا بداند که شما همیشه هستید تا به حرف هایش گوش دهید و از او حمایت کنید.اگر میبینید که مشکلات او ادامه دار است و به مراحل حاد میرسد از او بخواهید اگر شرکتتان مرکز مشاوره ای دارد با آن تماس بگیرد تا کمک هایی تخصصی دریافت کند و اگر هم شرکت این امکانات را ندارد او را به سمتی سوق دهید که از شبکه حمایتی خارجی,خیریه ها و خطوط مشاوره ای کمک بگیرد.

 

نکته

قدم زدن با همکارتان و صحبت کردن با او میتواند دوستیتان را تحکیم بخشد و راه را برای او هموار سازد که درباره مشکلاتش با شما صحبت کند.اینکه از محیط اداری و دفتر خارج شوید برای هر دویتان خوب است که هم کمی هوا بخورید و هم کمی ورزش و تمرین کنید.

 

پنجخیلی خود را درگیر نکنید

یادتان باشد که درست است شما بسیاری از عوارض استرسی که دوستتان در حال تجربه کردن است را کمتر نمودیداما باید بدانید که خود شما هم محدودیت زمانی,ظرفیتی,توانایی و صبر و تحمل دارید. تا چه حد میتوانید به حرف هایش گوش کنید,به آن ها فکر کنید و راه حل ارائه دهید بدون آنکه بر روی خودتان هم فشار وارد شود؟ ممکن است در انتها فکر کنید که شما هم در باتلاق این مشکلات در حال غرق شدنید و اگر هم مراقب نباشید این موضوع ممکن است به شکافی میان شما و همکارتان تبدیل شود.درست است که میخواهید دوستتان بهتر شود و بهترین نتیجه را دریافت کند اما این نباید به این معنی باشد که شما سلامت خود را فدای این موضوع میکنید. تحقیقات نشان داده که استرس تاثیرات مخربی روی اطرافیان فرد مضطرب دارد.

 اخطار:

استرس میتواند خسارات جانی  و در موارد شدید حتی مرگ به بار آورد.با این حال که تکنیک ها و شیوه های مدیریت استرس به نظر میرسند که اثرات مثبتی بر کاهش میزان استرس داشته باشند,آن ها در واقع فقط به عنوان راهنمایی هستند و خواننده هایی که از مشکلات شدید استرسی رنج میبرند و استرس مشکلات حاد و ناراحتی شدیدی برایشان بوجود آورده, باید با نظر و تشخیص متخصصان مرتبط و تایید شده به بکار گیری این روش ها بپردازند. قبل هر هرگونه تغییر در رژیم غذایی و میزان تمرینات نیز حتما باید با یک متخصص مشورت شود.